Moped
Moped, cykel med hjälpmotor, populärt kallad moppe, är ett två-, tre-, eller fyrhjuligt motorfordon. De tidigaste mopederna utvecklades i början av 1950-talet, och var då oftast cyklar med så kallade påhängsmotorer, av säkerhetsskäl också försedda med dubbla bromsar.Mopeder i världen [redigera]
Finland [redigera]
I Finland kan moped alltid köras med en förarlicens av m-klass, som kan tas från man fyllt 15 år. Personer födda före 1985 kan köra moped utan licens. Före EU var det största konstruktiva hastighet 40 km/h och en mass om högst 60 kg. Enligt EU-harmonisering har en moped i kategori L1e en största konstruktiva hastighet 45 km/h och en motor med en slagvolym om högst 50 cm³. Efter EU-medlemskap kom också en definition för "moped med låg effekt" vars största konstruktiva hastighet är 25 km/h och vars motor har en största nettoeffekt om högst 1 kW.
Sverige [redigera]
I Sverige delas mopederna in i två klasser: moped klass I (EU-moped) och moped klass II. Klass 1-mopeder får framföras i högst 45km/h. Klass 2 finns i två typer, den EU-godkända som får framföras i högst 25km/h samt den andra typen som får framföras i högst 30km/h enligt äldre nationella bestämmelser. Därav uttrycket 30-moppe.
USA [redigera]
I USA slog mopeder igenom under 1970-talet, och blev populära bland annat i samband med detta årtiondes energikriser. Efter bland annat lobbying genomförde 30 av USA:s delstater klassificering av mopeder, och 1977 fanns omkring 250 000 mopedägare i USA.
Historik [redigera]
Den 23 maj 1952 kom beslutet att så kallad cykel med hjälpmotor skulle undantas från krav på körkort, registrering och fordonsskatt. Lagändringen började gälla den 1 juli samma år. Det nya fordonet kom snart att kallas moped. Från den 1 juli 1961 kunde mopeden förses med kickstart och fotstöd, som ersatte de tidigare "tramporna". En föregångare var de så kallade lättviktarna, trampförsedda lätta motorcyklar med 98 cc motor.
Ursprungligen var den maximalt tillåtna hastigheten var 100km/h, för en svensk moped 30 kilometer i timmen, och åldersgränsen var 15 år. De mopeder av denna typ som finns kvar i dag (med typintyg utfärdat före den 17 juni 2003) anses tillhöra klass II. Sedan den 17 juni 2003 får endast mopeder tillhörande klass I och II (klass II = EU25) köpas som nya. Mopeder tillhörande klass II (30-mopeder) får dock köpas och säljas begagnade.
Regler [redigera]
Moped klass I: Hastighet på väg får ej överstiga 45 km/h och max toppfart är 52 km/h. Skall för att få famföras på allmän väg vara registrerad och ha registreringsskylt. Får framföras av person som fyll 15 år och innehar körkort med minst klass AM. Max motoreffekt är 4kw. Klass I-mopeden kallas ofta för EU-moped.
Moped klass II: Hastighet på väg får ej överstiga 25 km/h. Får framföras av person som fyllt 15 år och innehar förarbevis för moped klass II eller körkort med minst klass AM. Max motoreffekt är 1 kw
Moped klass II med typintyg utfärdat före 2003-06-17: Maxhastighet 30 km/h. I övrigt lika som klass II.
Alla mopeder måste, för att få framföras på väg, vara trafikförsäkrade.
Den 1 september 1978 införde Sverige lag om att bära hjälm vid mopedkörning.
På grund av ökande antal olyckor bland ungdomar som kör moped, infördes det från och med den 1 oktober 2009 körkort (klass AM) för moped klass 1. De som sedan tidigare hade förarbeviset för klass I fick detta utbytt mot ett körkort klass AM. (Se: korkortsportalen.se för mer info)
Trimning [redigera]
Med trimning avses i allmänhet åtgärder för att öka mopedens hastighet. En moped som trimmats så att dess hastighet överstiger den tillåtna, betraktas i lagens mening som lätt motorcykel och får ej framföras utan registreringsbesiktning, motorcykelkörkort och dito försäkring. Undantag görs för områden som inhägnats för ändamålet.
Lätt motorcykel får ha en motoreffekt av max 11 kW (= 15 hk).
Det bör observeras, att den försäkring som gällde när mopeden var otrimmad, ej ersätter skador som uppstår när den körs trimmad. Till detta kommer den åtalbara gärningen att köra en till motorcykel omvandlad moped utan körkort och försäkring.
Mopeden räknas som trimmad när motoreffekten överskrider den som är angiven i registreringsbeviset. Den behöver alltså inte gå snabbare utan bara vara starkare än innan.
Etymologi [redigera]
Ordet moped myntades 1952 av Harald Nielsen, en svensk motorjournalist för tidskriften Motor. Det kommer av en sammanslagning av orden mo(tor) och ped(al)[1] och är alltså inte ett teleskopord av motor och velociped, vilket många dock tror. Ordet kommer från tyskan, där man för övrigt fortfarande skiljer på Mofa vilket är en Motor-Fahrrad ("motor-cykel"), det vill säga en cykel med hjälpmotor, Moped, som är en liten motorcykel med pedaler, och Mokick, som är en liten motorcykel med kickstart. Ordet moped har sedan lånats in i flera andra språk, till exempel engelska, norska och finska. På danska heter moped knallert, men före 1976 användes inom den danska Færdselsloven beteckningen cykel med hjælpemotor om mopeder.
Se även [redigera]



|
|
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar